Bommar är världens bästa uppfinning

Jag har alltid varit väldigt kär i bomövningar, då det kryddar till varje tråkigt dressyrpass och dessutom ger både mer precison, mer schvung och helt enkelt gör det roligare!
 
Att jag kom och tänka på det igen är pga dessa ord nedan;
 
"På träningen i tisdags var det svårare för oss två att hitta rytm och liknande på en bombana än när det låg på 70-80 cm och sista rundan som låg på ungefär en meter. Bommar och småhinder är underskattat enligt min mening. Det är jättenyttigt och man kan rida så mycket bra och nyttiga övningar. Man kan träna styrka, snabbhet och spänst i serier/studsserier och man kan träna rytm på småhinder."- Johanna Grant
 
 
Att rida över bommar, eller småhinder, sliter inte och det är något man kan göra nästan varje dag(mellan uteritter och de vanliga hoppträningarna ;) )! Det blir roligare för både hästen och en själv och man unviker att bara "harva runt i ridhuset" eftersom man har en övning att koncentrera sig på, och gärna flera olika!
 
 
 
Något så enkelt som en enda galoppbom lyfter hela mitt ridpass och en annan övning jag älskar är när man lägger ut två bommar med ex. avstånd för 6 galoppsprång och sedan varierar mellan 5-7, skitbra för att checka av gas och broms och även för att förbättra ens eget öga för avstånd! :)
 
Förslag på andra nyttiga bomövningar!
Samt glöm inte att titta in på Hippson.se's egna arkiv med hundratals övningar inom både dressyr, hoppning och bomarbete! Varför inte skriva ut och göra en egen pärm att ha i stallet om du får idétorka?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0