Ang. Plönninges hästar

Fick en kommentar om Plönniges skolhästar och tänkte passa på att svara i ett inlägg!

Evelina
-

Du, hur funkar det här med era hästar på plönninge? Jag menar, du rider ibland upp till 3 olika hästar, som verkar vara av hög klass så som du beskriver. Blir man tillfrågad? Eller "skriver man upp sig" vilka hästar man vill rida och hur många"? Har länge grubblat över detta..;)
 
Svaret är att man är schemalagd på Fjellaregård, skolans stall, 1-2 halvdagar i veckan. Då gör man stalltjänst (ex. mockar, insläpp/utsläpp, tar hand om mugg...) och rider ett pass på skolans häst, eller egen häst om man har det.
 
Att jag i fredags red så många som 3 hästar beror på att jag denna vår har valt kursen "Unghäst" medan andra valt Historia A eller Djursjukvård. Detta innebär att jag slipper stalltjänsten den halvdagen och istället rider två hästar- en "unghäst" (Bejing) och en ung vuxen häst som ska vidareutbildas (Diggilo). När shemat råkar bli så att det är både unghäst och vanlig ridning blir det alltså 3 hästar per dag!
 
Man kan dock rida extra på helgen om någon häst inte gått så mycket, vilket man ofta passar på att göra när man jobbar :)
 
Själva standarden på hästarna är väldigt blandad. Det finns allt från stela, sega hästar jag gärna undviker till hästar som är experter på att bocka av sina ryttare och väldigt pigga! De med lite mer liv i är mina egna favoriter! :)
 
 
Några andra frågor på lager? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0