Stretchning

Hittade lite inspirationsbilder på Louises blogg! Själv brukar jag inte göra alla dessa, vilket ni kommer lässa, men här får ni lite idéer på vad som skulle passa er häst och även vad ni stretchar för något!

 


 

 

1. För benet framåt och uppåt. Knät ska vara utsträckt. Håll benet några decimeter från marken (beroende på storlek på hästen) Här strechas frambenets böjarmuskulatur och även ryggmuskulaturen.

 

2.  Frambenet ska vara böjt, håll om knä och kota och luta dig bakåt så förs benet ut från kroppen. Bröstmusklerna stretchas.(denna brukar jag inte göra)

 

3. För hästens framben framåt och framför det andra frambenet och håll någon decimeter ovanför marken. Här strechas bog och mankmusklerna (denna brukar jag inte göra)

 

Här är några hals strechningar, använd en morot ellet något annat gott attlocka med. Här får inte hästen gå iväg bakot eller flytta frambenen.


1. Halsens undersida strechas. (denna brukar jag inte göra)

 

2. Här strechas hästens hals, nacke och ryggmuskulatur.

 

3. Här strechas hästens nacke och halsböjarmuskler.

 

1. Lägg en hand på hasen och tryck lite nedåt och för bakbenet så långt bakåt - uppåt som möjligt. Benet ska vara sträckt. Sänk benet om hästen stretar emot. Knästräckarmusklerna stretchas.

-Själv brukar jag alltid lägga benet som om jag skulle kratsa hoven, och istället långsamt förflytta mitt egna knä- och därmed också hästens ben, bakåt, neråt

 

2. Lyft bakbenet och håll om kotan. Bakbenets lår, skink och ryggmuskulatur strechas.

 

3. Håll om kotan och för benet utåt. Benet ska vara sträckt. Musklerna på bakbenets insida strechas.

- Istället som dom gör på bilden tar jag tar i benet på andra sidan och drar det under hästen- som när hästen sträcker benet i en skänkelvikning!

1. Här strechas hästens ryggmuskulatur. "Klia" hästen på magen så att den höjer ryggen. (denna brukar jag inte göra)

 

2. Dra hästen försiktigt i svansen och släpp sedan försiktigt. Här strechas kors, länd och ryggmuskulatur.

- Istället för att dra rakt bakåt brukar jag vika upp den mot ryggen och snurra den långsamt i en cirkelrörelse.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0