Huvudet på spiken

Det finns en FB-grupp som heter "RÄDDA PLÖNNINGEGYMNASIET" och där skrev en tjej ett inlägg som verkligen beskrev Plönninge på pricken. Det var stället där man fick en andra chans, hittade sig själv och samtidigt växte upp. Bara läs!
 
"På Plönninge gick ingen upp en timme innan skolan för att sminka sig, alla visste hur man såg ut nyvaken, osminkad, trött, sjuk och ledsen ändå. Ingen behövde känna sig osäker när "de populära" gick förbi för det fanns inget sådant.
 
Växer man upp på en liten ort som jag gjorde blir man ganska snart placerad i ett "fack", det behöver inte vara i en negativ bemärkelse men när man blir äldre och och utvecklas som person är det svårt att ta sig ur den ramen. Det är svårt att få folk att se att man vuxit från tjejen som älskar ponnyer och går på ridskola till tonåringen som vill satsa helhjärtat på ridsporten. 
 
När man kom till Plönninge började alla om från noll, det fanns inga förväntningar på hur man skulle vara och alla hade vi vårat största intresse gemensamt och helt ärligt, hur vanligt är det att gå på en skola där alla tillsammans kämpar åt samma håll? Jag kommer inte ifrån någon hästfamilj och har många gånger fått höra historier om den töntiga ridsporten och de nördiga hästtjejerna och många gånger själv trott att borsta ponnyer och skumpa runt i en hård sadel bara var en fas jag gick igenom. När jag kom till Plönninge insåg jag att det inte var så, för där fanns iallafall vuxna människor som fortfarande inte vuxit ur den "fasen". Det var personer som gav mig så OROLIGT mycket motivation och kunskap att inte bara utvecklas med min egen häst utan som även gav mig förtroendet att rida deras hästar. 

Hösten efter Plönninge fick jag jobb på stal Hendrix i Holland, slutade efter min provanställning på grund av att jag vill hålla ridsporten på en längre nivå men Emil Hendrix har ringt upp mig två gånger och bett om att jag ska komma tillbaka, till och med erbjudit mig höjd lön för mitt jobb och det ser jag som ett gott betyg. 

Plönninge var min klippa när allt annat i mitt liv vändes upp och ner, där har jag blivit vuxen och där har jag träffat de mest fantastiska vänner man kan få. Vänner som är utspridda över hela världen och jobbar med hästar och vissa som arbetar på McDonalds och har slutat med hästar helt. Alla kan ändra inriktning i livet, det viktiga jag vill få fram är att vill man nå hela vägen, så kommer plönninge ta dig en bra jävla bit på vägen.

Att vara en töntig hästtjej har dessutom gett mig tre olika anställningar där arbetsgivarna rakt ut sagt att det är ett säkert kort att anställa någon som jobbat med hästar." - Felicia Johansson

Så sant som det var sagt.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0