Utvärderingen ni alla väntat på

Nu har snart mina jobbveckor tagit slut och jag ska spendera en vecka i solen på Kreta, vilket känns väldigt välbehövligt! Därför ska jag försöka skriva ihop detta, knyta ihop boken (bloggen) och låta bloggen vila tills jag ska ut på nya äventyr. Annars kommer ni bara få veta vad jag äter till frukost och det är inte speciellt intressant ;)

Språk
Detta är det största delen till att jag blev Au Pair, jag ville få en flytande engelska och känna att jag kunde uttrycka mig fritt. Detta uppnådde jag och det var det bästa med min tid i Wales!



Familj
Jag hamnade hos en väldigt sträng familj men de hade en helt underbar humor! Jag trivdes superbra med familjen och barnen var huuur goa som helst! Fick två småsyskon på köpet och boundade väldigt bra med dom!



Arbetet
Jag ångrar i efterhand att jag inte endast valde en Au Pair tjänst (jag var hästskötare+au pair) då jag fick mycket mer arbetstimmar men lönen var exakt likadan som för en vanlig Au Pair som har flera timmars paus mitt under dagen. Jag lärde mig otroligt mycket på deras hästar och det är jag tacksam för, men jag kommer aldrig arbeta med hästar igen.
Så JÄKLA mycket slit för så lite pengar, det är bara inte värt det för mig.



Bekantskaper
Jag är glad att jag träffade Fruzsi, Ann-C och Clémence. De är så härliga tjejer och jag vill hålla kontakten med dom. Det dåliga var just att det inte fanns några andra Au Pairer (förutom en mer än mig ). Jag kunde heller aldrig gå ut och klubba för att lära känna nytt folk då jag bodde på landet + att jag aldrig hade ledigt två dagar i rad de lediga dagarna var nästan aldrig under helgen. Jag hade inte kunnat ta mig hem mitt i natten utan skjuts och det ville såklart inte mina värdföräldrar göra då de skulle jobba dagen efter.



Läget
I efterhand önskar jag att jag valt en större stad med gott om Au Pairer. Bristol har flera hundra medan Abergavenny bara hade mig. Clémence fick köra bil en lång bit för att träffa mig och det var himla omständigt :(
Så underskatta inte läget när ni väljer familj! :)



Lön
Som sagt, Au Pair jobbt är inte välbetalt och inte heller hästskötare. Jag gick på samma lön som en vanlig Au Pair trots att jag hade mycket mer timmar och hårdare jobb och det sög lite.

Bil
Att ha en bil att låna av familjen är en dröm! Jag kände mig så fri när Ann-C var där och vi åkte till Bristol och på spontan bio och likadant när mamma hälsade på och vi körde runt i Wales! Så fråga alltid om ni får låna bil, speciellt viktigt om ni inte bor i centrum!

Summan av kademumman
Jag är glad att jag åkte iväg. Jag är mycket mer självsäker, både som person och med min engelska. Jag känner mig inte ens som samma person som innan jag lämnade Sverige. Jag vågade lämna tryggheten och vidga vyerna. Jag är stark i mig själv och det känns som jag kan klara exakt vad som helst, bara jag vill det tillräckligt mycket.

Så funderar du på att vara Au Pair, tänk igenom allt noga.
Var kritisk.
Du måste klicka med familjen, du ska ju bo där en lång tid! Men glöm inte att det kan vara ditt livs största äventyr.
Go and get it!
 
 
 
 
 



Kommentarer
Postat av: Josäfin Andersson

Låter som en riktigt rolig upplevelse iallafall! Skulle dock inte heller kunna arbeta med hästar, hur roligt det än är så är det sååå mycket slit! Räcker med att ta hand om min egen haha :D

Svar: Ja, men precis! Att ha det som hobby är alldeless lagom! ;)
Alexandra

2014-10-11 @ 18:03:47
URL: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0