Hästen speglar oss

Jag har i min tid som ryttare alltid varit medveten om att jag trivs och rider bäst på pigga/lite hetare hästar, men har inte funderat på VARFÖR det varit så. Tänkte väl att jag var såpass lugn och avslappnad att jag förde över det på hästarna, men nu vet jag exakt varför.
 
Jag har också alltid varit medveten om att sega, lata hästar har jag ALDRIG kunnat rida bra. Från 6 års ålder tills i år, 2014, så har det varit dom hästarna jag aldrig kunde rida ett vettigt ridpass på.

Jag har kunnat sitta och skänkla och skänkla, kämpa så svetten lackar men det funkar ändå inte.
 
 
Varför har det varit så?
 
Jo, för jag har haft så stora spänningar i min sits, snedheter som jag måste kompensera för vilket gör att jag spänner mig för att hålla balansen. Detta innebär att jag omedvetet har bromsat hästen genom att spänna mig (göra förhållande hjälper) och inte släppa ner mig i sadlen genom att hålla mig fast med låren. Detta gör samtidigt att jag skjuter upp mig själv ur sadlen och som ett brev på posten kan jag inte inte vara följsam i min ridning, vilket blir extremt tydligt i nedsutten trav.

Om man då har svårt för att få fram hästar, eller ofta rider på en "seg" häst måste man tänka ett steg längre. Hästen speglar ju dig. Den är inte dum, den är ofta smartare än dig.
Kan det vara, precis som jag gjort, att du ger bromsande och drivande hjälper samtidigt? Håller du för hårt i munnen på hästen? Faller du fram med överlivet? Har du problem med din ridning måste du granska dig själv. Istället för att säga "Det är något fel med hästen" vill jag höra "Det är något fel med min ridning" och sedan vill jag att man går till botten med problemet.
 
 
 


Här kommer tips som hjälpt mig otroligt mycket när jag rider, även pigga hästar, men som syns tydligast när man rider på "sega" hästar.
 
Lossa knäna och låren. För att göra detta kan man lyfta ut skänklarna uppåt och utåt så man riktigt känner sittbenen och sedan låter du bara benen falla ner med samma känsla i sitsen.
Släpp ner dig i sadlen. Vinkla om benen så du skänkel ligger an (inte klämmer) hela vägen, från lår till till häl.
Tänk "sytrådskänsla" när det gäller kontakten med tyglen om du har lätt för att ta hästen för mycket i munnen.
Ha ALDRIG mer hand än ben.
Följsamhet!! Spänner du dig i svanken så kommer du ge hästen bromsande hjälper, du måste slappna av!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Mycket tänkvärt!

2014-06-03 @ 17:15:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0