Bra att veta om UK i allmänhet

 
Tänkte dra en lite guide då England är ett relativt populärt ställe att resa till. Detta är lite små tips och info för er som planerar att åka hit!



*
De har alltid torra tårtor eller "Sponges" vilket är som typ sockerkaka.. De lyckas aldrig med det, bara morotskakor som är vettiga här!
 
 
* "-ish" är välanvänt. Det betyder omkring, runt, ungefär. T.ex. tider som 12-ish.
 
 
* Att inte använda "Please" och "Thank you" anses väldigt oartigt! Säg det helst i varje mening liksom.
 
 
* "Pardon?" betyder "Vad sa du?/jag hörde inte det där" 
 

* Något jag reagerade väldigt starkt på de första veckorna var hur ofta de kallade någon "Love, Darling" osv. Ryckte till varje gång en kassör sa "Is that all, love?". Inombords skrek jag typ i panik "DU KÄNNER INTE MIG, kalla mig inte älskling!!" Detta är bara ett tecken på det typsika artigheten insåg jag efter ett tag haha.


*Även när en britt är otrevlig gör deras accent att de fortfarande låter snälla.
 

* I Wales är det 3.8 får för varje invånare. Får finns ÖVERALLT och tar sig in och ut ÖVERALLT!
 
 
* Wales har ju ett eget språk - Walesiska. Detta är inte likt engelska överhuvudtaget, eller något annat språk jag stött på för den delen. Ex. Helo, fy enw i yw Alexandra. Yr wyf yn 20 mlwydd oed. Detta betyder: Hej, jag heter Alexandra. Jag är 20 år i år.
 
Är det bara jag som tycker att ordningsföljden är galen? Ser ut som man dampat loss på tagentbordet. MAKES NO SENSE liksom. Det enda jag lärt mig är "Da" vilket de brukar använda när de skiljs åt. Simpelt och bra!
 

* Wales har även en egen dialekt som är väldigt brysk och hård. Är väldigt glad att min värdfamilj inte har så stark accent för jag vill inte lära mig prata engelska på det sättet. Antar att det är därför jag fortfarande är rätt "accentlös" i min engelska. När jag väl stöter på äkta walesiska så kör jag på "Nicka-och-le" taktiken.
 

* Blanda inte ihop britter och walesiskt folk!! Väldigt känsligt, är som skåningarna i Sverige ungefär, där folk småhatar varandra fast de bor i samma land. Råkade säga att de tillhörde England en gång, den utskällningen hette duga!
 
 
* Deras mat har inte innehållsförteckningar och man kan inte läsa om vart köttet kommer ifrån eller hur det fötts upp. Läskigt värre!
 
 
*Dåliga djurskyddslagar. Ex. Har vi ju i Sverige lag på att en häst aldrig får bo ensam då det är ett flockdjur. Här är det en väldigt vanlig syn och det bor en vit ponny i närheten som gått alldeless ensam hela vintern i trasiga täcken. Hjärtat gråter floder när jag ser sånt!
 
 
* "Wales is just nice views and Ruins. That's all it is!" Älskar att gumman i stallet sa detta, hon är skitcool och emmigrerade till Australien när hon var 19 år. Hon går jämt runt och säger "Klart du ska se världen, ut och res med dig flicka!"


* Vill ni skratta ska ni söka på New Castle's accent på Youtube. Förstår inte ett ord av vad dom säger hahahaha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0