Crack the Code



Idag, mina vänner, på ett halvtimmes-pass så knäckte jag koden. Jag fick äntligen till det på flickans ponny som bara fallit in/ut på bogarna, bitit sig fast på ena sidan, inte gått att ställa, inte lyssnat på skänkel..

Idag fick jag bara en sån där känsla att "Today is the Day!" och slängde mig upp barbacka efter jag jobbat klart. Jag vet ju att jag rider bättre barbacka, men de föredrar att man rider med sadel här. Så lite sneaky smög jag ut på ridbanan och tack gode gud för det.
Belle var nämligen SÅ  FIN.
 
Hon var loss och fin i handen, svängde på en femöring, avslappnad i hela kroppen.. Innan har jag dragit mig för att rida henne men jäklar, det kommer bli fler gånger!
 
Vad var då skillnaden idag?

*Jag red barbacka. Det är ju alltid skönt för hästen att slippa sadeln, även om den är rätt inpassad osv.

*När jag rider barbacka tvingas jag att sitta rakt över hästen, annars trillar jag ju av.
Rätt logiskt, men i sadeln är det så lätt att man omedvetet viker sig i midjan och där har vi mitt största problem just nu. När jag satt rätt så kunde jag vända henne hur som helst där hon i vanliga fall alltid faller ut.

*Tack vare min rakhet så fungerade galoppfattningarna utan större problem. Ponnyn har nämligen stora problem med högergaloppen, med både mig och flickan och ja, nu vet jag att det bara beror på att vi viker oss i sidan båda två. PROBLEM SOLVED.

*När jag satt rakt fick jag henne så pass bra mellan skänklarna att jag inte behövde korrigera med handen och automatiskt så blev hon mjuk och fin i munnen.


Så vad är dagens lärdom?
JO, RID MER BARBACKA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0