Är det här ödet!?

Idag har jag och mamma åkt hela vägen ner till Staffanstorp (tog 2 ½ timma). Där skulle vi provrida en 8-årig valack som fått mycket beröm från stora tränare t.ex Piia Pantsu! Ryttaren har gått över till stor häst och har ingen tid kvar för sin ponny.


Han var väldigt söt, tränaren tror det är en irländsk hopponny, och den var gulskimmel aktig :)
Först red ägaren och man såg att han slog mycket för bettet, han slappnade inte av riktigt och dessutom stannade han några gånger på hinder när hon visade honom.

Sedan hoppade jag upp och kände att han var helt ovillig att arbeta i form, eftersom han bara spände sig och inte trivdes med bettet. Då sa ägaren att det gått över till hackamore hemma eftersom han trivdes bättre med det. Man får inte tävla dressyr med hackamore!

Vi böt bett till ett tjockare tredelat bett för att se om han ville slappna av bättre då. Funkade inte det heller. Då provade vi med tränarens sidepull. Ponnyn trivdes mycket bättre med det men jag fick inget grepp om honom med det och han blev svårare att reglera. Dessutom var sidepullet lite stort. Han ville fortfarande inte riktigt slappna av "/.



Han hade inte tränat för tränaren på 5 veckor och inte ridits regelbundet, så hade tydligen tappat jättemycket. Han gick riktigt riktigt fint några steg då och då i traven och man kände hur hela ryggen lyfte sig, men sen "ramlade" han iväg igen. Tränaren sa att den känslan jag fick, stundtals, var så han var hela tiden för ett tag sedan.



Detta är en fin ponny, om den hade varit igång och inte haft bettproblem, men där kommer ju mitt problem med tidsbrist in, för hoppade inte äns, det kändes inte nödvändigt. Man kan inte lyckas när man har ödet emot sig varenda j*vla gång! Tiden rinner iväg och jag har bara 2 år kvar på ponny! Om jag inte hittar en ponny snart måste jag börja leta häst, och det vill jag inte!

Jag är en ponnyryttare fortfarande och vill inte gå upp på häst än. Men snart måste jag göra det ändå...




Provrider imorgon också. Antagligen sista ponnyn vi provrider!

 Håll tummarna! <3

Kommentarer
Postat av: Brusella

Hoppas det går bra idag ! :)

2010-10-10 @ 13:01:48
URL: http://brusella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0