Islandshäst ridning

Idag följde jag med Matilda och Molly upp till stallet i Ryd. Jag och Matilda red tillsammans på fjordingen Landy och islandshästen Dana. Jag red Dana :P. Vi rejsade lite och jag försökte tölta med Dana, vilket efter några försök lyckades, men innan dess hann vi vara inne i stallet och vända, med mig på ryggen! Tur att man är smidig och hann ducka för dörren :o. Förutom detta och att Dana testade mig(äkta ponny ;)) gick det gansak bra x). Det gick jättebra för Matilda med Landy då hon red henne på hackamore för första gången (Y)! Innan hade hon bara ett pessoa-bett som passade "/.


Imorse behandlades Florran igen av Anna med Biolight :). Det var en riktig rejäl sträcknig så nu ska hon bara ledas eller skrittas barbacka tills på måndag då hon behandlas igen, så då hoppas vi att det är läkt ut! :D
Kom på att det kanske inte är så många som vet vad Biolight och Thermografi är! Så tänkte förklara detta så gott jag kan ;). Kolla även in Annas hemsida för mer information! ---> http://www.halsokallanditi.se/joomla/index.php


Thermografi:
Det är som en slags värmekamera som tar bilder. Då kan man se var spänningarna eller skadan sitter då det området är starkt rött. Blått och grönt ljus är mycket bra. Så på detta sättet ser man var det behöver behandlas.
Biolight:
Det är en slags apparat som ökar blodcirkulationen och sätter igång läkning. Detta fungerar på spänningar, sträckningar, inflamationer och mycket mer, dock inte på infektioner.Detta förkorta läktiden väldigt mycket.
Vi har använt det på våra hästar vid sträckningar, spänningar och vid rest av hovböld.
Jag ser bara fördelar med detta och rekommenderar det verkligen!! (Y)

Kommentarer
Postat av: Agnes

alex, jag måste bara fråga. ungefär hur mycket kostar en biolight/thermografi behandling? :)

2011-01-04 @ 21:15:19
URL: http://agneshaglund.blogg.se/
Postat av: rebecca

jag undrar också vad det kostar, och om man inte vet om hästen har ngn spänning eller liknande. tkr du att man borde göra en biolight/theramografi behandling då ? :)

2011-01-05 @ 20:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0