Sensitivitetsträning

Film från när jag jobbade med Florran från marken igår :)
Hon har blivit så grymt duktig! Lägg märke till att hon inte ens rör på sig, bara helt lugn (Y).

Sensitivitet= tryck och eftergift
Detta är en del av horsemanship som innebär att man jobbar med tryck- och lättar så fort hästen gör rätt. Det blir som en belöning för dem. Ett exempel på det kommer ni se när jag ska få Florran att trava. Jag snurrar med repet- och slutar så fort hon börjar trava. Ni kommer även se hur mycket hon slappnar av, mulen släpar nästan i marken.
När Florran gör rätt låter jag henne vara ifred en stund, då hon uppskattar det mer än en klapp och då brukar hon även börja tugga.
'
När en häst tuggar när man t.ex. ryktar, stretchar eller som jag då gjorde markträning- så släpper en spänning och hästen slappnar av.
Därför tuggar hästar ofta när man masserar dem eller vid kiropraktor-behandlingar, eftersom spänningarna i kroppen släpper.
'
Detta har hjälpt oss grymt mycket med Florran så hoppas ni kanske får lite hjälp av det :)
Skulle någon från Gark vilja ha lite hjälp angående sensitivitets-träning är det bara att fråga!
Det skulle bara vara kul :)

Kommentarer
Postat av: Alma

Det är skit coolt att det funkar på alla hästar ju! bara man ger dom tid ! :)

2011-10-24 @ 22:22:17
URL: http://almaochclara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0