Hjälptyglar!

Ibland är det nödvändigt att använda hjälptyglar för hästens eget bästa, om t.ex. inte ryttarna själv klarar av att rida den i stadig form (ännu, det kommer!).

En bra förklaring!
"Alla hjälptyglar (utom martingal) används för att hästen skall arbeta i rätt form genom att trampa under sig, höja ryggen och böja på nacken. En häst som inte går i rätt form har ofta dåliga ryggmuskler. Att hästen böjer på nacken behöver inte betyda att den trampar under sig och jobbar på rätt sätt."

Det finns ett enormt stort utbud men jag ska skriva om några av de vanligaste här och mina egna åsikter om dom!



Martingal:
Detta är ett riktigt bra hjälpmedel!
'
Vissa hästar slår mycket med sina huvuden vid hoppning/uteritter eller ibland även vid allmän ridning och ibland blir det såpass allvarligt att den kan knocka sin egen ryttare.
'
Om hästen gärna drar upp huvudet och sticker kan martingal hjälpa även här då det håller ner huvudet lite.
Använt på alla mina hästar, dock inte på Florran då jag inte längre behöver den :)

Halsförlängare (även kallat "gummiband"):
Superbra hjälpmedel om man inte lärt sig rida hästen i form ännu!
'
Det fästs i sadelgjorden och ger hästen det extra stöd i munnen, som den kanske inte får av sin ryttare ännu. Sedan spänner man det åt den i nacken den mängd som önskas-> tryck på nacken och hästen sänker huvudet.
'
Eftersom den fästs så långt ner blir hamnar hästen i en låg och avslappnad form.
Beskrivs som en mildare variant av graman som får hästen att söka sig framåt, neråt!
'
När hästen jobbar i rätt form slutar halsförlängaren att verka- vilket fungerar lite som beröm.
Detta har jag använt på min förra ponny!



'
Gouge:
Även denna hjälptygel är till för att hjälpa hästen att länga och sänka nacken!
Den är fästs så att den ger ett tryck på nacken vilket får hästen att sänka huvudet och slappna av.
Inget jag själv använt, men blivit rekommenderad det :)

Graman:
Endast för erfarna ryttare!
Kan användas om man vill få hästen stadigare i formen.
Om du nyss påbörjat att rida hästen i rätt form bör du hålla dig dig till Gougen och halsförlängaren för att få  bästa resultat.
'
Vid felaktig ridning kan det nämligen hända att hästen bara "knäcker av" i nacken.
Det betyder att hästen böjer in halsen, MEN inte trampar under sig med bakbenen = den fuskar och det kommer inte ge något positivt i längden.
För en erfaren ryttare passar graman bättre än de tidigare exemplen, då man lättare kan ge eftergift med handen.
'
Bara använt graman 1 gång när jag red en klasskompis häst- mycket tyglar att hålla reda på, vilket är ännu en orsak till varför det inte är något för nybörjaren. Jag tyckte det var krångligt, hade behövt öva mer på det ;)


Eftersom hästarna slits så himla mycket när de inte jobbar rätt med kroppen och slappnar av ordentligt är ibland hjälptyglar att föredra.
'
Hästen får en rätt musklad kropp och då slipper du underhals och hästen blir mer välmående och kan prestera bättre i all ridning.
Alla bilder är från Hööks!
Egna erfarenheter av dessa eller några andra hjälptyglar? :)

Kommentarer
Postat av: Madde

Rider min tjej på graman ibland när hon har svårt med galoppen. Hon är väldigt lång i ryggen så hon har svårt att komma upp med

Den och börja jobba. Så ibland åker gramanen på som en extra hjälp . Hoppar ibland på den då det bli lite samma sak där

Som i galoppen :)

2012-01-29 @ 12:18:50
URL: http://maddesalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0