NY REGEL ANG. SPÖ

UTDRAG FRÅN ELINA PÅ PONILOVERS!

DELAR HENNES ÅSIKT OCH TYCKTE HON SKRIVIT SÅ BRA ATT JAG INTE ENS BEHÖVER KOMMENTERA DET HELA!


Elina & Solero


"Visste ni att för i år, 2012, så har det kommit en ny regel angående om hur man får använda sitt spö på hopptävlingar. Spöt får endast användas vid olydnad vid hindret och då bara 1 gång.
Mellan hinder är det "förbjudet". Eller rättaresagt så är det inte förbjudet men de dömmer lättare och tuffare på det, man kommer lättare att få tillsägelse om man använder det mellan hinderna och använder man det för mycket så kommer man att bli diskvalificerad.

Det kan vara värt att veta, om man inte vill ha tillsägelse eller bli diskvalificerad pga av det, vilket jag inte tror att någon vill.

OBS Jag vet inte riktigt om denna regel är sann eller inte, men nu när vi var på Södertälje så hjälpte Unni mig på framridningen. Hon var överdommare och berättade om denna regeln och att jag skulle tänka på den.

Jag peronligen tycker att det är någorlunda bra om det är så. Det är alltför många ponnyryttare som man ser som piskar på sina hästar om de får ett stopp, av ren besvikelse, utan att domarna säger till. Dock så tycker jag ändå att man ska få använda spöet mellan hindrena som det alltid har varit, bara det inte går till överdrift och det övergår till agressivitet.

Sen finns de ju dom som har hästar som är väldigt sega som kan behöva någon smäll på rumpan så att de verkligen kommer igång. Sådana dagar kan Frans ha och då är det skönt att ha ett spö till hands som en extra skänkel."

Vad tycker ni om den här regeln?

KÄLLA: PONILOVERS.BLOGG.SE



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0