On our way

Idag gjorde man det som numera är rutiner- mocka, halma, fixa hästar, kolla in en dressyrlektion mm.

Det var meningen att jag skulle träna för Lotte idag också, men då de behövde hjälp inne i stallet gav hon bara råd och sedan fick jag testa lite själv.

Innan hon hann komma så red jag fram i alla gångarter och shit vad jag har svårt med balansen på denna ponny!

Florran, Lima- NEMAS PROBLEMAS! Men Nakita..
Jag håller på att ramla av i hennes trav!
Glider runt som en vante, något som jag måste få ordning på i min ridning!
Sen är Nakita inte den lättaste att rida barbacka på då hon inte har den bredaste ryggen eller är särskilt stabil själv= Dubbelt så svårt ;)

Övningen jag fick av Lotte ( som hela "omskolningen" vi ska genomföra går ut på) är att få henne mjuk och följsam i sidorna, mer svängbar och acceptera bettet bättre, utan att gå emot så fort man håller i munnen.


Så jag fick rida på långa, långa tyglar på en liten volt och få henne sänka nacken för att då ta fram innerhanden och klappa. Ytterhanden fick inte ha något alls.
Detta gjorde jag både i skritt och trav och skritten gick superbra, men så kom ju där med mitt balansproblem in så fort vi började trava..
Men efter några upprepningar skötte jag mig mycket bättre och när jag är stabil blir Nakita stabil!

Sedan ställde Lotte sig och masserade henne vid manken efteråt då hon har stora spänningar och problem där. Nakita tuggade och gäspade i en evighet kändes det som!

Lotte säger att vi kommit en bit på väg redan och jag tror minsann hon är lite förtjust i Nakita, hon gillar verkligen hennes vackra huvud och personlighet ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0