Dagens ridning avklarad

Idag har vi för första gången på unghästkursen fått använda oss av bommar! Så himla efterlängtat! Älskar att använda mig av bommar, helst varje dag! Man får så mycket gratis av hästen och det sliter inte på den. Dessutom tränar man upp sitt öga för avstånd. :)

Unghästarna fick alltså göra en övning med bommar där vi hade 4 bommar, 4 bommar igen och sedan 2 bommar utspridda längs långsidan. Beijing tyckte det var skitkul och var lite taggad och var gudars fin i galoppen när jag hade lätt sits. Vi hade lite brått idag så hann inte rida igenom henne så som jag ville med mer galopparbete och lösgörande övningar. Det är det tråkiga med att rida henne i unghästgruppen tyvärr, där har man mycket kortare pass och de är mycket mer basic såklart.
 


Andra passet ändrades bommarna till hinder med en kombination kryss-räcke och sedan åtta galoppsprång ner till en oxer. Jag red Dido och jag vet att hon tar en stund att få avslappnad så satte direkt igång med skänkelvikningar, överställningar och öppna och till slut blev hon faktiskt riktigt trevlig!

I första övningen skulle vi hoppa kombinationen in och sedan sakta av till trav och rida över travbommar (som senare blev oxer). Det hade jag lite problem med då Dido blev stark och inte alls kände för att sakta av, men fick till det någon gång i varje fall.

Bommarna byttes sedan ut mot en oxer och vi övade på att räkna galoppsprången och ha en lätt sits. Denna övningen gick väldigt bra och vi kom rätt varje gång! Vi vände även på övningen och hoppade oxer, 8 galoppsprång och sedan en kombination med två räcken. Den satte vi direkt! Lite självförtroendeboost som jag hade behövt innan division III. Har inte tränat hoppning sedan i januari och det här behövdes verkligen, så himla kul!

Fick dessutom beröm för min lätta sits idag, alltid roligt! :)

Kommentarer
Postat av: Olivia Gustavsson

sv. tack för tipsen! :D lusern får hon redan, och det är väldigt bra tycker jag.

Svar: Inga problem! Bara kul att få dela med sig av det man lärt sig på skolan ;) Går samhäll-ridsport nämligen ;)
Alexandra

2013-04-17 @ 19:39:12
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0