En dröm

Något jag funderat på i många år är att starta en ridskola. Då snackar jag inte om vilken som helst där det finns lite halvdana hästar utan en ridskola där alla hästar och ponnyer var utbildade LA/ LA och hölls på den nivån genom att ridas igenom av kunniga någon dag i veckan.
 
Wow, lektionshästar utbildade t.o.m LA i både dressyr och hoppning tänker ni? Hur ska det gå ihop ekonomiskt? Jo, man köper helt enkelt några stadiga läromästare, gärna ston, som man sedan avlar på och då kan man också erbjuda "Unghäst-lektioner" för folk som är intresserade av det. Jag hade lätt valt det!
 
Eleverna skulle få massor av teoretisk kunskap, roliga lektioner som gymkana, höjdhoppning (inte allför ofta dock), uteritter, sitsträning, testa på voltige, testa körning och terränghoppning. Detta skulle varvas med mycket bomarbete, vanlig hoppning i lagom mängd, dressyr på kunniga hästar som skulle guida dem igenom skolarna som öppna, sluta, galoppombyten, förvänd galopp osv...
 
Det skulle finnas en tävlingsgrupp där de medverkande fick tillgång till att tävla ridskolans hästar och på så sett göra reklam för ridskolan i sig. Ridskolan skulle ställa upp i Divisionshoppning för att öka lagkänslan i klubben och för att kunna coacha barnen hela vägen.

Läget skulle vara i utkanten av en större stad, omgiven av en massa skog med bra uterittsvägar. 
 
Då och då skulle man bjuda in kända ryttare som höll i clinics där ridskolans hästar och elever fick medverka. 
 
Förstår ni hur perfekt det vore??
 
 
Allt som man vill ha av en ridskola, enligt mig. Det typiska ridskole-problemet är just att hästarna inte håller standarden och att ryttarna inte kan komma längre och om de inte får blodad tand för att traggla vidare (ofta via clinics eller tävlingar) slutar ofta många i den situationen. På en sån här ridskola skulle de kunna fortsätta utvecklas och det skulle i princip inte finnas något stopp för ens utveckling!
 
Vad mer är det som ni har saknat på en ridskola? Är det något jag har missat?
 
Här har ni mig när jag började på ridskola! På denna arab startade jag mina första clear rounder :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Tilda

Håller med dig! Kanske något för dig, mig, Joss och Moa T? ;) Kanske ska starta en i framtiden?? :D

Svar: Framtiden får utvisa, men det hade varit nice! ;)
Alexandra

2013-08-19 @ 11:35:02
URL: http://absoluttilda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0