Mest effektiva sättet att lära sig sitta kvar när en häst bockar:

Svaret är rätt motivation! Låt oss säga att man sitter till häst, exempelvis här i Wales och rider ut i grupp med en handhäst vid sidan om. Eftersom vi är i Wales har vi såklart asfalt överallt och asfalt gör j*vligt ont att ramla av på. Får då hästen du sitter på först ett dampanfall och sedan lugnar ner sig tror du att "Nu borde det värsta vara över" MEN NEJ!
 
Då, i nedförsbacken bromsar du hästen då den är expert på att trilla över sina egna hovar och sladdar på rätt bra i nedförsbackar (besitter även talangen att gå ner på knäna på slätt underlag, fattar inte hur den lyckas) och detta går inte för sig när man är övertaggad och vill flyga till månen och tillbaka på fem minuter för man inte vet var man ska ta vägen med all energi.
 
Hästen börjar då sidsteppa i brant nedförslut och du säger till den att skärpa sig och gå rakt ner, som en normal häst. DÅ. Då jäklar smäller det. Bockningsövning i nedförslut och allt man har i huvudet "Asfalt gör ont, asfalt, asfalt! SITT KVAR!!". Visade sig att det fungerade, för kvar satt jag och vi kom fram till att det räckte med en häst för mig idag och en annan fick ta över min handhäst då min räckte och blev över så att säga... 
 
Det är väl härligt med lite äventyr varje dag! Muntrade upp mig själv med fyrhjulingen, så jäkla kul att brumma runt på och jag vill nog hellre ha en sån än en bil. Mycket roligare, helt klart! :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0