Au Pair jobbet- tips från coachen

Mat, husrum och fickpengar och dessutom upptäcker du ett nytt land. Det enda du behöver göra i utbyte är att hålla koll på ett par ungar. "Låter inte helt illa" tänker du, men det är viktigt att man inser vad man ger sig in på.
 
 

Vad prioriterar du?
 
Vill du ha ett välbetalt jobb?

Då är inte Au Pair livet för dig. Som jag sa ovan får du fickpengar, men det är bara tillräckligt för att du ska ha råd att gå ut och fika, kolla på bio osv. Pengar för upplevelser. Du kan inte spara ihop en förmögenhet om du är en Au Pair.

Föredrar du att bo på landet/storstad?

Jag har aldrig bott på landet innan så jag ser det som en bra upplevelse för att ta reda på om lantlivet är något för mig. Jag har kommit fram till att man irriterar sig på att man alltid måste ta buss och tåg för att komma någonvart och lätt känner sig isolerad. Så familjens stad är definitivt något man ska ta med i beräkningen!

I en liten stad är det självklart färre Au Pairer medan en storstad ofta har massor av Au Pairer som man kan lära känna och där kan man få en större bekantskapskrets!


Föredrar du att passa många/få barn?

Är du en van barnpassare eller relativt oerfaren? Jag tycker två barn är alldeless lagom, men jag skypade med en familj med 5(!!) ungar som sa att de ville ha mig som deras Au Pair, men jag backade när jag insåg att det vore att ta sig vatten över huvudet. Jag skulle tappa kontrollen!

Vad leker du bäst med; flickor eller pojkar?

Jag har alltid haft lättare att få flickor att tycka om mig och man har ju sin egen uppväxt att realtera till med dockor osv. Pojkar vill hellre leka med Lego eller bilar och har du en pojk är det bara att sätta dig ner och visa ditt nya intresse. Att leka är otroligt uppskattat, så det är värt att göra det även på lediga dagen för att bounda (om man som jag inte har tid att leka i det vanliga schemat).

Vilka åldrar? 

Så himla viktig del när man väljer familj! Vad är du van vid? Äldre barn kräver mindre passning men ju närmare tonåren desto trotsigare.. Känner man väl igen! Yngre barn accepterar en väldigt mycket lättare om du bara umgås med dem medan ett äldre barn kan vara mer avståndstagande mot den nya familjemedlemmen.

Sedan finns det olika nivåer av yngre barn! Spädbarn, ja där är det mest att hålla efter barnens behov och du har ingen att prata med. Kräver massa ansvar! Sedan har vi ju åldrarna där de börjar lära sig prata, gå... De yngre kan man inte ha vettiga konversationer med, men har man ett äldre barn kan man öva ännu mer på sin engelska med dem!

Vill du kombinera ditt Au Pair jobb med ditt intresse?

Jag valde att även ha hästar i mitt jobb, vilket ger mig ännu mer arbetstimmar än en "vanlig" Au Pair och mindre tid mer barnen, tyvärr. Jag trodde att jag skulle ha mer tid med barnen när de kom hem från skolan, för läxor och lekar men det måste jag ta efter arbetstid isåfall. Så fråga efter ett tydligt schema, hur skulle en vanlig dag se ut för dig hos den familjen?
 

Några sista visa ord: 
 
Kolla upp minimilönen och max antal arbetstimmar. Bli inte en slav. 

Ett vanligt Au Pair jobb brukar vara såhär:
Ordna frukost för barnen, få iväg dem till skolan med bil/buss/promenad. Förbered även lunch att ta med. Hem, städa huset, ledig tills barnen kommer hem. Under denna tiden kan du möta upp med andra Au Pairer för en fika eller en shoppingtur på stan. Hem, läxor, leka, ordna kvällsmat, ibland även nattning om föräldrarna jobbar sent. Sedan är du ledig igen!
 
Städning ingår ALLTID. Dammsugning, tvätt, strykning... You name it!

Du vet aldrig om du har hamnat rätt förrens du träffar familjen på riktigt. Det är lätt att det förskönas via mejl och Skype. Det är första som du är där som du får se den "riktiga" familjen. Lita på mig, jag vet.



Några bra hemsidor


http://aupairguiden.se 
 Här kan du läsa massor om hur det är att vara Au Pair i olika länder, tips och anställningsavtal.

http://www.aupair-world.net Här hittar du familjer från hela världen!

Kommentarer
Postat av: Popkungen

Var är du som au pair? :)

Svar: Jag är i Wales! :)
Alexandra

2014-02-14 @ 19:12:31
URL: http://www.popkungen.blogg.se
Postat av: Anonym

Åh, funderar också på att bli Au Pair, vad behöver man för att bli det? :) Är det något speciellt, eller vad gör du exakt? :)

Svar: Det du egentligen behöver är att du är mogen, ansvarsfull (du har ju trots allt hand om det viktigaste föräldrarna har) och en hel del barnerfarenhet! Sedan är det en fördel att ha en hyfsad engelska, men det kommer med tiden! :)
Alexandra

2014-02-14 @ 19:33:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0