Hur svårt ska det vara liksom?

Ni vet hur lockande det är när en häst blir stark eller biter sig fast i bettet att man som ryttare gärna blir hård och stark tillbaka?

Dagens ridlektion på ponnyn (som gärna biter sig fast i ena sidan) ägnades åt att försöka banka in i mitt huvud att mjukna i handen, inte ge något stöd där hon har möjlighet att bli stark och hänga i mig överhuvudtaget.

Teoretiskt sätt vet jag ju detta, men måste få till det praktiskt också och faktiskt börja rida ordentligt, mjuk och harmoniskt.

Alltid tänka framåt med handen och aldrig bli dragandes bakåt!




Kommentarer
Postat av: Josäfin Andersson

Vet precis hur du känner, faktiskt en av anledningarna till varför jag inte rider med bett faktiskt!

Svar: Det enda dåliga med att rida utan bett (för mig) är att jag inte tycker man får lika mycket "känsla" och svårare att svänga! Men svängande löser man ju genom att rida ordentligt med vikthjälper osv medan känslan är något man bara behöver vänja sig vid antar jag!
Alexandra

2014-02-04 @ 09:36:55
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Julia

Förstår precis! Men ändå sitter man där med tyglarna uppe vid öronen och är sur över att hästen är jobbig ;-) haha snacka om att man kör huvudet i väggen! ;-)

Svar: Ja precis, man måste ju påminna sig själv om att hästen bara speglar ryttaren! Man måste börja nysta i rätt ände, alltså ryttaren! ;)
Alexandra

2014-02-05 @ 13:10:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0