Försvinna i mängden eller öka gruppkänslan?

Något som jag blivit lite imponerad av här i UK är att alla skolor har krav på skoluniformer, stora som små barn! Jag har funderat över vad jag egentligen tycker om detta och här är mina åsikter.
 
 
Fördelar

  • Alla ser likadana ut, vilket innebär att man inte blir dömd lika lätt och placerat i ett fack som "Emo", "hora" och liknande...
 
  • Folk kan inte bli mobbade efter hur dom klär sig eller om man inte har märkeskläder och alla sätt att minska mobbing ser jag som något väldigt positivt.
 
  • Man behöver inte köpa lika mycket vardagskläder till barnet då de bara behöver ett par uppsättningar skoluniformer och sedan något för kvällar och helger. Man kan alltså komma billigare undan, väldigt positivt för folk med tajt ekonomi.
 
  • Dessutom ser alla barnen jättesöta (och de äldre killarna i kostymer ser ju bara för bra ut..) ut i sina uniformer. Mina värdbarn har fina uniformer varje dag. Pojken har svarta eller grå kostymbyxor, en röd eller vit piké och en röd troja över det. Flickan har en vinröd plisserad kjol, randig ärmlos skjorta, marinblå tröja över det och en kavaj med skolans emblem (liknande bilden ovan). De har även speciella idrottskläder med skolans emblem på allt, fran shorts till knästrumpor!

Nackdelar


  • Jag ser inga nackdelar, men tror att folk kan tycka det är tråkigt att inte få klä sig som man vill i skolan och att alla ser likadana ut, på gott och ont..
 
  • Väger vi att få klä sig som man vill under skoltid eller minska mobbing tycker jag att det sistnämnda väger tyngre. Det är ju bara att byta om så fort man kommer hem liksom?



    Hela United Kingdom har det och många andra länder, så varför har vi inte detta i Sverige?
 
Vad tycker ni om detta?
 
Försvinner man i mängden eller blir man en i gänget och minskar utfrysning?
 
 
 
 Klickbara bilder för källor.


 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Uniformerna är väl jättedyra och det är nog inte så stor skillnad på mobbningen.... Allt fokus dras till hår/smink/ansikte/kroppsform då ^^ Det är nästan som Plö, ingen brydde sig men det fanns anledningar till att mobba folk endå :)

Svar: Sant, men man utrotar iaf en av de många orsakerna som finns till mobbing! :)
Priserna varierar beroende på hur "fin skola" man går på. De mindre skolorna är inte så hårda med priser och avancerade uniformer medan de riktigt fina skolorna såklart är i en annan prisklass! :)
Alexandra

2013-12-02 @ 15:41:58
Postat av: Idisslarn

De har uniform i Australien med :) Har också tänkt på samma sak.

Svar: Där ser man! Vi får införa en ny lag. Får helt enkelt bli politiker!
Alexandra

2013-12-04 @ 02:45:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0