I bettens tecken del 5

Här kommer en tänkvärd repost från Baraelvira.se
 
 


"Bilden ovan är en sådan bild som jag satsar alla mina pengar (typ 10 kronor, så rik är jag) på att många fnyser åt. Jag hade nog också himlat med ögonen åt den för drygt ett år sedan. Men faktum är ju att bilden är så himla sann. Hade det cirkulerat omkring en bild på en hund med ihopsnurrade käftar, då hade folk avskytt den människa som utsatte hunden för det. Däremot publiceras det dagligen bilder på hästar, vars mun är precis lika igenstängd av läderremmar - men då reagerar ingen. Det är ju vardag, det är normalt, det är vad vi är vana vid att se. Citatet på bilden tycker jag summerar det hela väl; "Wrong does not cease to be wrong because the majority share it". Fel slutar inte vara fel bara för att majoriteten av oss använder det. Ingen av oss (hoppas jag) har för vana att sätta in en metallstång i hundens mun och sedan snöra ihop hundens mun. Det är inte accepterat i samhället, det tillhör inte vanligheten och ses därmed som ett brutalt fel - kanske rent utav djurmisshandel. Däremot har nog de flesta som läser detta inlägget någon gång tyckt att det var fullt normalt att utsätta hästen för samma procedur. Hur kommer det sig? Just precis, för att det är socialt accepterat.

 
 


Denna bilden hittade jag på Hästfocus Facebooksida. Tycker kanske inte bilden som sådan är fenomenal, man hade nog kunnat göra det på ett bättre sätt rent kommunikationsmässigt - MEN innehållet talar trots det sitt klara språk. En hårt spänd nosgrimma leder i många fall till andningssvårigheter hos hästen. Inte undra på, hade någon tryckt åt en rem över mitt näsben hade min kapacitet att dra in luft också försämrats. Täpper man till en andningsfunktion - då blir det svårt att andas = logiskt. Vad som är mindre logiskt är varför vi vill utsätta våra älskade vänner för det. Vi kräver att de presterar och levererar, på samma gång som vi konstant sätter käppar i hjulen för dem. Någonting känns lite förvridet, kan jag tycka. När man spänner igen hästens mun tar man även ifrån hästens möjlighet till att uttrycka sig. Hur många hästar blir inte "bättre" och "trevligare" att rida när man sätter på dem en snokrem? De slutar ju gapa och sticka ut tungan för att visa obehag - för vi tar ifrån dem det alternativet. De kaninte visa obehag, därmed ser det i våra ögon ut som att de trivs.

 
 

De här kommentarerna hittade jag under bilden från Hästfocus Facebook. Orkar knappt gå in på hur ledsen jag blir av att läsa den första, det är en så vanlig missuppfattning. Den andra kommentaren får dock mitt hopp att höjas lite, jag tycker att hen kommer med ett vettigt argument; varför sticker hästen ut tungan när du rider? Det är det man som ryttare borde fråga sig, istället för att trycka ihop hästens mun. Visst kan det kräva att man ändrar på något i sina vardagsvanor, men för tusan, är det inte värt det? Vi vill väl ändå hästen det bästa? Smärtan och/eller obehaget som hästen känner försvinner inte bara för att vi sätter på den en nosgrimma, det finns kvar, men vi ser det inte. "Syns det inte, så finns det inte". Bläh.
 
 
 
 
 
 
Denna bilden minns jag inte riktigt var jag hittade, men jag tycker att den är klockren. Det är precis såhär det ser ut runt om i våra stallar. Hästen gapar, berättar att den inte är bekväm med situationen - vi tystar ner den genom att dölja ("fixa") problemet. Det blir ganska tydligt när man ser det såhär, eller hur? Jag behöver egentligen inte skriva så mycket mer än att illustratören satte huvudet på spiken. Right on!"

Kloka åsikter och även om man inte håller med om exakt allt så är det tankeväckande. Personligen älskar jag den nedersta bilden, precis som Elvira beskriver uttrycker den obehag och istället för att ta reda på varför gömmer vi problemet. 

Just Elviras blogg har blivit lite av en favorit på senare dar, då även om jag inte håller med om allt hon säger uttrycker sig väldigt väl och förklarar varför hon tycker som hon gör. Att hon refererar till "tiden hon själv inte visste bättre" gör henne mer mänsklig i mina ögon och jag älskar när hon gör inlägg som dessa.
 
Vad är er uppfattning om bilderna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0