I bettens tecken del 4

 
Då och då får man ju höra om anatomiska träns som kan göra underverk med ens häst och många nickar stumt och bara litar på att det är bra. Men varför är dessa anatomiska träns bra då, vad är skillnaden med dom jämfört med det gamla hederliga tränset?

"Hemligheten" ligger i att ett anatomiskt träns helt enkelt ska vara anpassat för att undivka att trycka på hästens känsliga nerver. Mest uppmärksammat måste ju Dyons "The Difference" träns ha blivit då det sticker ut med sitt udda nackstycke som ska lämna det känsliga partiet bakom örat fritt. Har hört många som har gott att säga om tränset, men när jag tittar på bilden ovan frågar jag mig om de andra nerverna. De ser ju ut som om de är större nervcentran (främst vid nosryggen) som ofta hamnar i kläm med ett achenträns och det har jag inte hört någonting om alls. Det problemet finns ju kvar även med ett Dyon träns, särskilt eftersom man inte kan byta nosgrimma, eller pannband för den delen. Det dyraste märket behöver alltså inte alltid vara lösningen på alla problem, även om det kan lösa många.
 
 
Även pullarnosgrimma ligger ju och trycker mot nerverna och gudarna ska veta hur många hästar som går med för små pannband. Det är ett så enkelt problem att lösa, köp en-två storlekar större på pannbandet och se till att det faktiskt är tillräckligt långt och på så sätt kan vi få bak nackstycket lite till och minska trycket vid öronen. 

Beijng hade ett så kort pannband på sitt träns att jag helt enkelt tog med ett jag hade liggande hemifrån och böt ut det för att jag tyckte synd om henne. Även detta var lite i det kortaste laget, men mycket bättre än det var före mitt "ingrepp".

Här ser jag nu ytterligare en anledning till varför remont-nosgrimman är att föredra då den verkar vara den som trycker minst på nerverna samt för den välkända anledningen att den är bäst för hästarnas tänder. Att den gör att hästens huvud ser milslångt ut är dock en annan femma.

Allra helst ser jag dock att man rider helt utan nosgrimma, kanske inte vid uteritt, men i övrigt. Personligen tycker jag att hästarna får finare uttryck utan nosgrimma och om man då skulle få problem med att hästen går och gapar för att det inte är något som stänger igen munnen på den, ja då får man väl helt enkelt leta upp problemet. Okej, min häst gapar för den vill komma undan bettet. Varför då? Har den ont? Nyper betten den i mungipan, är bettet illa tillpassat eller har hästen sår i munnen eller andra obehag? Har du ingen aning vad som är fel, åk till en hästtandläkare, minst en gång per år.

Jag är ändå glad över att jag ser fler och fler ute på tävlingar som börja hoppa på trenden "less is more" när det gäller utrustningen. Jag menar inte färgmässigt, för min del får ni gärna klä ut er till en regnbåge, men man har börjat plocka bort onödig utrustning.
 
Frågan man ska ställa sig själv är om ens häst verkligen behöver martingal, behöver den ridas på just pessoa och behöver man verkligen stänga igen munnen på hästen? Jag blir så glad när jag ser att folk tagit bort nedre delen av achengrimman. Behövs den inte, varför använda den då?

Ett steg i rätt riktning. Less is more, indeed.

Hoppryttaren Jens Fredricson på bild!
(Dock gillar jag inte att nosgrimman är av rep haha.. Har läst om för många som fått skav av det. )
 
 
Något annat som skrämt mig var när jag skulle träna för en duktig dressyrtränare och hen spände nosgrimman stenhårt på hästen jag red. Inga fingrar imellan där inte. "Annars stänger de ju inte ihop munnen och då gör de ingen verkan. Vill man ha det löst kan man likaväl rida utan" var vad jag fick höra.  Vet du vad, jag gör nog faktiskt hellre det.
 
Jag förstår logiken i hens resonemang, men är det verkligen något man vill sträva efter, att stänga ihop munnen med våld för att dölja de underliggande problemen? Varför inte ta bort nosgrimman, se problemen som de egentligen är och åtgärda dem. Hästen blir nöjd och avslappnad och man slipper bråka och ha en häst som biter sig fast i ena sidan, lägger ut tungan eller vad som nu är problemet. Win-win situation.
Och om man istället är den personen som spänner allt väldigt löst bara för att "man ska ju ha nosgrimma" så är det ändå som tränaren säger: Vill man ha det löst kan man lika gärna rida utan, den gör ingen verkan då. 


En av mina förra ponnyer, Fire Flory, stack gärna ut tungan och fipplade med bettet. (Besöket kan ni läsa om här). Ylva beskrev hennes mun som ett tredje världskrig och ja, skadan var redan skedd för många år sedan och allt vi kunde göra var att försöka lindra problemen. Trots detta blev hon aldrig riktigt lugn med tungan då hon helt enkelt förväntade sig att det skulle göra ont och skyddade sig i förväg. Tänk vad mycket ett felaktigt bett kan göra. Nosgrimma använde vi främst på tävling eftersom det i dressyrmomentet ingick i TR och då spände vi knappt åt det alls. Den var bokstavligen där för syns skull.
 
Såhär vacker var hon utan nosgrimma!
 
 
Jaha, här kommer jag och säger att man inte ska rida utan nosgrimma på uteritt. Hej dubbelmoral! Nä, men med något som stoppar på sidorna så bettet inte kan glida igenom som ex. parerstänger eller att man har en curbstrap(finns på Hööks) under hakan på hästen är det inga problem och i detta fall hade jag pelham där stängerna förhindrade detta.

 BR Fullcheek bett

Fast när man kollar in Luciana Diniz känns det inte längre så märkvärdigt. Kan hon rida utan huvudlag, kan vi väl rida utan nosgrimma eller hur? ;)



Nä, nu har jag fått tömma min frustration över bett och kan lugna ner mig igen. 

Hur resonerar ni läsare? Har jag rätt eller fel enligt er och vad är er åsikt när det gäller bett och nosgrimmor?
 
 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Håller helt med! När jag började rida prince fick jag rusta upp mig med gud vet allt, martingal, halsförlängare, kimblewick mm.. Tillsist en dag så kände jag för att utmana livet. Jag satte på honom en repgrimma och kopplade på ett par tyglar, så bra som han gick då glömmer jag aldrig. Han lydde minsta lilla, munnen höll han fortfarande på med men det var inte ett dugg störande eftersom jag förstod att när han gjorde så med läpparna så blev han lugn över att inget hindrade honom. I våras plockade jag helt bort nosgrimman och har sedan dess ridit helt utan, nu skulle jag aldrig få för mig att sätta på han den igen, då skulle han inte förbli den fina häst vi har gjort honom till nu, så bort med fula nosgrimmor!!!!
:D

2013-10-01 @ 14:37:29
URL: http://absoluttilda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0